To lie in the cheese,
to smile in the butter

kuratiert von/curated by Kate Brown & Maurin Dietrich

Magnus Andersen, Vittorio Brodmann, Verena Dengler, David Douard, Leon Eisermann,  Heike-Karin Föll, Ellen Gronemeyer,  HC, Okka-Esther Hungerbühler, Tom Kummer, Claudia Lemke, Michaela Meise, Frances Stark, Josef Strau, Pascal Tassini, Peter Wächtler

09.09.2016 - 12.11.2016

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Photo: Frank Sperling

I think I’ll serve some toast today
Oh no, there is no butter
Perhaps I’ll find some jelly or jam
Amidst the cupboard’s clutter
Sadly to say there is
No thing
To spread upon my bread
I’m forced to poke this knife
Into my hungry head
I bet inside there is mayonnaise
And something like smoked ham
My eyes can serve as olives
To garnish the sandwich I am
(Frances Stark: The Architect & the Houswife, 1999)

 

- please scroll down for English version -

Die Ausstellung To Lie in the Cheese, to Smile in the Butter bringt KünstlerInnen zusammen, die psychologische und poetische Innenräume als einen Ort der Produktion verstehen. Anstatt eine abgeschlossene innere Welt aufzuzeigen, hinterfragt die Ausstellung die Opposition zwischen privaten Innenräumen – eher einer „romantischen Tradition“ zu-geschrieben – und öffentlichen Räumen, die meist mit der Avantgarde assoziiert werden.¹ Diesen Gegensatz ablehnend, begreift die Ausstellung den halböffentlichen Raum als Ort der Produktion, des Ausprobierens und Handelns.

Die bourgeoise, aus dem 18. Jahrhundert stammende architektonische Rahmung der KUNSTSAELE bildet mit dekadentem Stuck, Parkett und den herrschaftlichen Zimmern eine Kulisse, die sich dem scheinbar neutralen, der Öffentlichkeit gewidmeten white cube entzieht. Dieser intime und historische Kontext versammelt künstlerische Arbeiten und entfaltet dabei eine Wirkung, die dem privaten Raum ähnlich ist, in welchem einzelne Elemente womöglich eine Persönlichkeit widerspiegeln oder gar konstituieren.

In dieser Ausstellung überlagern sich künstlerische Arbeiten zu einem theaterähnlichen szenischen Tableau, das den verschiedenen Inszenierungen des Charakters eine Bühne gibt. Ähnlich dem Journalisten Tom Kummer, der innerhalb seines Bungalows in Los Angeles imaginäre Dialoge mit Pamela Anderson entwirft, entsteh-en befreit von den dominierenden Bedingungen zeitgenössischer Kunstproduktion fiktive Identitäten aus Anachronismen und Idiosynkrasie. In einer Welt, in der vermehrt erwartet wird, dass Arbeit und Person eine Einheit bilden, können isolierte und intime Sphären Strukturen bieten, die sich eben diesen Bedingungen widersetzen.

Begleitet wird die Ausstellung von einer Publikation, die als literarische Weiterführung dieser gedacht ist. An zentraler Stelle steht dabei Frances Starks The Architect & the Housewife. Der Text beschreibt die Bedingungen einer intimen künstlerischen Praxis und führt die verinnerlichte Erfahrung des Schreibens selbst vor. Auch in den Räumen der Ausstellung sind die Beiträge der Autoren präsent, so werden diese wie ein Echo über wechselnde Audioaufnahmen zu hören sein.

To Lie in the Cheese, to Smile in the Butter begreift private Räume als Möglichkeiten und intime Welten als eine idealistische Avantgarde, die frei von Beschränkungen ist. Visuelle, geschriebene und sensorische Narrative entwerfen eine Bildlichkeit, die nicht an Repräsentationen gebunden ist, sondern vielmehr zwischen Konstruktion und Realität verweilt.

 

¹ Stark, Frances: The Architect & the Housewife, London 1999, S. 11.

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KUNSTSAELE presents To Lie in the Cheese, to Smile in the Butter, an exhibition exploring psychic and spatial interiors as sites of production. Instead of representing an interior world, the exhibition challenges the notion of private interior as being related to a more “romantic tradition” compared to public exteriority’s stronger historical association to the avant-garde.¹ Opposing this binary, this exhibition looks at the private domain as a space for experimentation and anarchy – a room to play as well as to act.

KUNSTSAELE’s 18th century bourgeois setting might once have set a polished stage for entertaining, but here grandeur grooves with the theatrical, hobbyism fraternizes with professionalism. The materiality of interior space is unpacked through common materials to explore intuitive acts and mental fragmentation, wanderings made solid by invention of novel, performative shapes. Individual works repeat together to form new fictional identities. The psychic interior, meanwhile, is a space of ultimate aloneness. Potential has a way of emerging from such solitude, rising to the surface with effervescence. Here, the artists allow for wandering extensions of social and political realities, in which characters and contexts become unbound, spilling in from exterior realms into private ones to become exaggerated, grotesque, arch-versions of their original selves.

It is the journalist Tom Kummer, fabricating his imaginary dialogues with Pamela Anderson from his small bungalow somewhere in Los Angeles. In a world where work and person are increasingly expected to be unified, isolated and intimate spheres can be structures of resisting this very condition. An interior breeds fluid identity. Roles are exchangeable.

More than mere appendage, a publication accompanies the exhibition as its literary extension. Frances Stark’s seminal The Architect & the Housewife acts as its anchor, unpacking the conditions of her home-based artistic practice, and in turn underlining the interiorized experience of writing itself. These texts will echo throughout the exhibition space, though read by different authors, presented within a rotating program throughout the duration of the exhibition.

To Lie in the Cheese, to Smile in the Butter sees rooms as possibilities, mindscapes as limitless environments, and private worlds as an idealistic avant-garde free from constraint. Visual, written and sensory narratives improvise to activate imagery that is not bound to representation, but lingers between appearance and reality.

¹ Stark, Frances: The Architect & the Housewife, London 1999, p. 11.