“Speaking of 'Nobody Spoke'” performed by The Jackson Pollock Bar / by Kunstsaele

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Freitag / Friday,  8.09.2017, 18:00 

Sonntag / Sunday,  17.09.2017, 13:30

(in Englischer Sprache, ca. 50 min./ in English, approx. 50min.)

Der Geschäftszweck der Jackson Pollock Bar ist die Installation von Theorie. Theorien, und vor allem ästhetische Theorien, bilden nicht länger einen neutralen, abstrakten Hintergrund der Kunst. Sie sind vielmehr ihr materialer Bestandteil geworden. Das Ästhetische ist diskursiv geworden und der Diskurs ästhetisch. Dies ist die Implosion der Kunst in den Diskurs. Theorien unterscheiden sich von Werken nur auf der Beobachtungsebene erster Ordnung - durch unterschiedliche Qualitäten, Logiken und Erfahrungsmodi.

Wenn die Welt zur Ausstellung wird, nämlich zur Selbstausstellung von Beobachtungen, dann kann das Ausstellen kein Privileg der Kunst mehr sein. Ausstellen ist nicht mehr an die Ausstellung gebunden; Ausstellen heißt einfach: für den Kommunikationsprozess beobachtbar machen. Die Ausstellung ist seither ein Spezialfall: nämlich der methodische Reflexionsort des Sich-der-Beobachtung-Aussetzens von Beobachtungen. Theorien, die ein Bewußtsein für ihre Stellung im Kommunikationsprozess entwickeln, müssen auf die Art ihres Beobachtetwerdens achten, d.h. sie müssen ausgestellt werden. Dadurch entfalten sie ästhetisches Bewußtsein.

Wichtig ist die Brechung der authentischen Unmittelbarkeit von Theorie. Dadurch wird die Wahrnehmung von Künstlichkeit, Konkretheit und Kontextualität, also die Beobachtung zweiter Ordnung, ermöglicht. Auf etwas ähnliches zielte ja bekanntlich Brechts V-Effekt. Die Präsenz von Theorie muss ausdifferenziert werden in Autor, Werk, Interpretation und Darstellung – und die Darstellung ihrerseits in Bild und Ton. Dazu haben wir das Playback-Verfahren entwickelt. Das Playback-Verfahren muss für dieses Anliegen aus der üblichen Simulationsabsicht herausgelöst und zu einer sinnlichen Verdoppelung vergröbert werden.

Bevorzugter Spielort der Theorie-Installationen sind die Ränder des Kunstsystems, die Schnittstellen zwischen Theorie und Kunst: Bars, Foyers, Vernissagen und Symposien, Orte, in denen sich objekthaft-mediale ästhetische Kommunikation (Werke, Räume) und zwischen-menschliche Kommunikation ("Reden") überlagern und durchmischen.

C.M. 1997 

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The Jackson Pollock Bar is concerned with the "installation" of theory. The theories of theoreticians, and indeed the theoreticians themselves, no longer form a neutral abstract background (flip side) to the aesthetic. They have developed in a way, so as to constitute its material. The "aesthetic" has become discursive and "discourse" has become aesthetic. That is the implosion of art and language. Theories and art works are thoroughly distinctive only insofar as first-order levels of observation (in the sense of cognitively active seeings, hearings etc.) are identified in logical and qualitative terms. Developments in the semantics of systems of communication - particularly in connection with self description in autopoietic systems - have led to an operational closure.

As a consequence, the paradigm of the work of art as the privileged constituent of "the exhibition" is no longer tenable: the world has become an exhibition, an exhibition which consists of observations. The conventional show, or exhibition, is no longer linked by necessity to the process of exhibiting. To exhibit something is simply to render it observable with a communicative purpose. The exhibition or show has, therefore, become a special case - a methodological site of the reflexively self-observing (second order) exposition of observations. Theories which develop a consciousness of their position in the course of a communicative process must necessarily pay attention to the way they are observed: they must be exhibited.

It is important that the installation ruptures the sense of theory as something authentically direct. Through this rupture an awareness of concreteness and artificiality together with contextuality is created; this facilitates the production of observations of a second order type. (Brecht's "V-effect" was aimed at something similar). The theoretical "presence" is diversified between author, work, interpretation and performance - which is itself diversified between sound and picture or image. In this connection, the playback method has been developed. This is not playback with a mimetic purpose, but a vocal performance of coarse texture which is experienced as a relatively autonomous redoubling of the putative "original". The appropriate locations for theory installations are where art's objects and spaces tend to overlap and to merge with talk and other processes of human communication. They might be the merging of art sites, or bars and foyers, or be connected with such events as openings and symposiums.

C.M. 1997