Incident by HC by Kunstsaele

Marcel Broodthaers, L'Entrée de l'Exposition, Detail, Kunsthalle Bern, 1982

Marcel Broodthaers, L'Entrée de l'Exposition, Detail, Kunsthalle Bern, 1982

Datum: 17. September 2016

Zeit: 20:00 – 22:00 Uhr

We do have Yucca. It’s very Peruvian, also in the Amazonia you have these roots. You cook them but it really has to be perfect because they are a little boring and you shouldn’t overcook them. It doesn’t need much, it just needs some salt. The only thing is, you have to cook it the right amount because it’s slightly toxic. You can taste it, it has a slightly bitter taste. If you cook it the right amount you know it’s not toxic anymore.

HC versteht Kollektivität als Experimentierfeld, in dem neue Formen von Synthese entwickelt werden können. Für die Intervention „Incident by HC“ realisiert das Kollektiv in der Ausstellung „To Lie in the Cheese, to Smile in the Butter“ (09. September – 15. November) für einen Abend eine Reihe von Veränderungen. Während sie Drinks und Fingerfood aus Teilen der Kokosnuss- und Yucca-Palme servieren, integrieren HC die übrigen Arbeiten der Ausstellung in ihr eigenes System der Betitelung. Indem sie die anderen Werke der Ausstellung temporär appropriieren, unterlaufen sie die Auffassung von originärer Autorschaft und dringen zugleich in die private Sphäre eines jeden Kunstwerkes ein. Die in den Ausstellungsräumen verteilten Palmen spielen auf Marcel Broodthaers' Installation "L'Entrée de l'Exposition" an, – einem zentralen Werk für die Entstehung des Kollektivs – und verwischen die Grenzen zwischen Kunstwerk, Requisite und häuslichem Dekor. 

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Date: 17 September 2016

Time: 8 – 10pm

We do have Yucca. It’s very Peruvian, also in the Amazonia you have these roots. You cook them but it really has to be perfect because they are a little boring and you shouldn’t overcook them. It doesn’t need much, it just needs some salt. The only thing is, you have to cook it the right amount because it’s slightly toxic. You can taste it, it has a slightly bitter taste. If you cook it the right amount you know it’s not toxic anymore.

HC’s understanding of the collective is that of an open field that can be fertilized in order to reach new forms of synthesis. For their intervention "Incident by HC", they will add a number of changes to the exhibition "To Lie in the Cheese, to Smile in the Butter" (09 September – 15 November) for the duration of one evening. While serving a drink and finger food made of parts of Cocos and Yucca palm trees, they include the artworks on display into their own system of titling. While temporarily appropriating the other works in the show, HC obscures and invades both the idea of the singular author and the intimate sphere of the artworks' realm. Their installation of palm trees throughout the show alludes to Marcel Broodthaers' installation "L'Entrée de l'Exposition" – a crucial work in the collective's making – and aims to blur the lines between artwork, prop and domestic decor. 

 

FRENCH CONNECTION_PERSPECTIVES ON SUPPORT/SURFACE - CURATOR TOUR by Kunstsaele

installation view, French_Connection - Perspectives on Support/Surface, 2016

installation view, French_Connection - Perspectives on Support/Surface, 2016

Datum: Samstag 18.06.2016

Zeit: 15:00 Uhr

In der neuen Ausstellung der Kunstsaele, French Connection_Perspectives on Support/Surface, kuratiert von Heike Fuhlbrügge werden erstmals ausgewählte Arbeiten der französischen GruppeSupport/Surface in Zusammenschau mit Arbeiten zeitgenössischer Künstler gezeigt. Dabei geht es weniger darum, eine direkte Nachfolge zu dokumentieren, als vielmehr Perspektiven und Denkanstösse zum Thema Materialität, Malerei und Farbe zu eröffnen.

Das Interesse der Künstler des Support/Surface, als Gruppe vor allem im Zeitraum zwischen 1967-1975 aktiv, galt der Materialität und den Konditionen von Malerei, teilweise bis hin zu einer lyrischen Auffassung von Farbe. Es gibt kein Manifest, Inspiration gaben die Schriften und Ideen u.a. von Sigmund Freud, Clement Greenberg und Michael Fried, sowie das Werk von Simon Hantaï und Henry Matisse.

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Date: Saturday 18.06.2016

Time: 3:00 pm

The new Kunstsaele exhibition French Connection_Perspectives on Support/Surface curated by Heike Fuhlbrügge shows selected works by the French group Support/Surface in Germany for the first time, alongside works by contemporary artists. The purpose of the exhibition being not merely to document a direct line of stylistic succession, but rather to open up perspectives and to provide inspiration for new thoughts on topics of material, painting and color.

The Support/Surface group was a loose collective of about 15 artists between the years 1967-1975 mainly from the South of France (Nîmes, St. Etienne, Nice, and others). As a group, particularly in the period from 1967 to 1975, the main interest of the Support/Surface artists was in the materials and conditions of painting, in some cases taking it as far as a lyrical understanding of color. There is no manifesto. Inspiration was drawn from, among other sources, the writings and ideas of Sigmund Freud (Lacan), Clement Greenberg and Michael Fried, and Henry Matisse.

On SATURDAY, 18 June we invite you to JOIN THE CURATOR HEIKE FUHLBRÜGGE ON A TOUR TO THE EXHIBITION and get first hand intel on how the exhibition came to be and what unites the contemporary art works with those of the Support/Surface group.

FRENCH CONNECTION_PERSPECTIVES ON SUPPORT-SURFACE - ARTIST TALK by Kunstsaele

Katinka Bock, Chamäleon, 2016, courtesy the artist & Meyer Riegger Gallery

Katinka Bock, Chamäleon, 2016, courtesy the artist & Meyer Riegger Gallery

Datum: Donnerstag, 02.06.2016

Zeit: 19:00 Uhr

Die KünstlerInnen Katinka Bock und Eva Berendes sprechen über ihre radikalen Ansätze zu Materialität und Farbe in ihren Arbeiten. Form und Inhalt ihrer zeitgenössischen Auseinandersetzung zeigen auf wie aktuell die Fragestellungen der Support/Surface-Künstler  heute noch sind.

In ihrer Videoarbeit Seechamäleon (2016) zeigt Katinka Bock (*1976) wie sie das Medium Wasser und den Zufall als Gestalter in ihren Werkprozess einbezieht. Diese sind Teil ihrer strukturellen Untersuchungen von Gesellschaftsverhältnissen und kulturell definierten Räumen. Dafür arbeitet sie mit Fundstücken und natürlichen Materialien wie Holz, Leder, Stein, Stoff und Ton.

Die Grids à la Dezeuze & Co sowie deren offene Formstruktur, die stets durch Umhängen der Werkelemente verändert werden kann, sind wichtiges Element im Werk von Eva Berendes (*1974). Ideen der Arts and Craft Bewegung und des Bauhaus sind ihren veränderbaren Konstruktionen ebenso eingeschrieben wie die Sprache der Mailänder Memphis-Gruppe.

Verpassen Sie nicht die Gelegenheit mit der Kuratorin Heike Fuhlbrügge und den KünstlerInnen das Ausstellungskonzept oder auch einzelne Arbeiten zu besprechen.

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Date: Thursday, 02.06.2016

Time: 7 pm

The artists Katinka Bock and Eva Berendes will be talking about their radical approach on materials and color in their work. Type and content of their contemporary approach show how up-to-date the ideas of the Support/Surface artists are even today.

In her video work Seechamäleon (2016) Katinka Bock (*1976) shows how she includes water as a medium and coincedence a design method into her work process. Those are part of a structural study on the social situation and culturally defined rooms. For this purpose she works with found objects and natural materials such as wood, leather, stone, facric and clay.

The grids à la Dezeuze & Co with their open structural design that can always be altered by hanging the work elements differently are an important element in the work of Eva Berendes (*1974) as well. The ideas of the Arts and Crafts Movement and of the Bauhaus are just as much related to her modifiable constructions as the language of the Milan Memphis Group.

Don't miss the chance to discuss the exhibition concept and even single works with the curator Heike Fuhlbrügge and the artists.

French Connection_Perspectives on Support/Surface - Gespräch mit Bernard Ceysson by Kunstsaele

Datum: Samstag, 30.04.2016

Zeit: 13:30 Uhr

Kuratiert von Heike Fuhlbrügge

In der Ausstellung werden erstmals ausgewählte Arbeiten der französischen Gruppe Support/Surface in Zusammenschau mit Positionen zeitgenössischer Künstler gezeigt. Dabei geht es weniger darum, eine direkte Nachfolge zu dokumentieren, als vielmehr Perspektiven und Denkanstösse zum Thema Materialität, Malerei und Farbe zu eröffnen.

Das Interesse der Künstler des Support/Surface, als Gruppe vor allem im Zeitraum zwischen 1967-1975 aktiv, galt der Materialität und den Konditionen von Malerei, teilweise bis hin zu einer lyrischen Auffassung von Farbe. Es gibt kein Manifest, Inspiration gaben die Schriften und Ideen u.a. von Freud, Clement Greenberg und Michael Fried, sowie das Werk von Matisse.

Wir sind dankbar, Bernard Ceysson - ausgewiesener Experte und seit über vierzig Jahren unermüdlicher Verteidiger der Visionen der Support/Surface Künstler, zu einem Gespräch in der Ausstellung begrüßen zu dürfen. Seit 1960 ist er einer der Hauptakteure der Kunst in Frankreich, war u.a. Direktor des Musée d’art moderne et contemporain de Saint Etienne und leitete das Musée national d'art moderne am Centre Georges Pompidou in Paris. Heute ist er ein bekannter Autor und Galerist. 

Das Gespräch findet in englischer Sprache mit der Kuratorin Dr. Heike Fuhlbrügge statt.

Ausstellungsdauer : 30.04.2016 – 18.06.2016

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Date: Saturday, 30.04.2016

Time: 1.30 pm

Curated by Heike Fuhlbrügge

The exhibition will show, for the first time, selected works by the french group Support/Surface, among positions of contemporary artists. The purpose being not so much to document a direct line of succession but rather to open up perspectives and to provide inspiration for new thoughts on the topics of material, painting and color.

As a group, particularly in the period from 1967 - 1975, the main interest of the Support/Surface artists was in the material and the conditions of painting, in some cases taking it as far as a lyrical understanding of color. There is no manifesto. Inspiration was drawn from, among other things, the writings and ideas of Freud, Clement Greenberg and Michael Fried, as well as the works of Matisse.

We are very grateful to welcome Bernard Ceysson, a proven expert and, for over forty years, a relentless defender of the visions of the Support/Surface artists, for a talk at the exhibition. Since 1960, he has been one of the key players of France's art world. He was the director of the Musée d’art moderne et contemporain de Saint Etienne and head of the Musée national d'art moderne am Centre Georges Pompidou in Paris. Today he is a well-known author and gallery owner.

The talk will be held in English together with the curator Dr. Heike Fuhlbrügge.

30.04.2016 – 18.06.2016